تأثیر غذاهای پرچرب بردیابت و سندرم متابولیک

غذاهای پرچرب دارای تأثیرات مخربی بر افراد مبتلا به دیابت وسندرم متابولیک می باشد. چاقی سبب افزایش خطر دیابت نوع 2 از طریق خوردن غذاهای پرچرب می شود. چنانچه زیاده روی در خوردن در بروز دیابت وسندرم متابولیک نقش داشته باشد، کنترل آن می تواند روش درمانی جدیدی را برای دیابت وسندرم متابولیک ابداع کند.

دانشمندان دریافتند یک پروتئین کلیدی بنام Bcl10برای ذخیره ی چربیهای موجود در غذاهای پرچرب ضروری است. موشهایی که دچار کمبود این پروتئین هستند هنگام تغذیه با رژیم پرچرب در برابر مقاومت به انسولین محافظت می شوند. مقاومت به انسولین سبب افزایش مقدار قند در خون شده  و این موضوع در آینده منجر به دیابت می گردد.مقاومت به انسولین بخشی از یک وضعیت متابولیکی است که سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود. افزایش وزن در امریکا روبه فزونی است و به همین علت ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک نیز افزایش یافته است.

به گفته ی پرفسور Lucas  از دانشگاه میشیگان: حتی تغییرات کوتاه مدت در رژیم غذایی نظیر مصرف مقادیر زیادی غذاهای پرچرب می تواند سبب القاء حالت مقاومت به انسولین شود.

محققین درحال بررسی چگونگی ایجاد اختلال در عملکرد انسولین در کبد بر اثر وجود اسیدهای چرب آزاد هستند. قبلاً مشخص شده است که کبد هدف اصلی تأثیرات مضر اسیدهای چرب آزاد است.

دی اسیل گلیسرول از اسیدهای چرب آزاد در کبد سنتز می شود ، متابولیزه شدن این ماده سبب ایجاد پاسخ های التهابی می گردد.

دی اسیل گلیسرول همچنین سبب فعال سازی سیگنال NF-K13  می شود، این سیگنال با بیماری سرطان، بیماریهای متابولیک وعروقی مرتبط است .  مشخص شده است که پروتئین Bcl10  به طور شگفت انگیزی نقش حیاتی در پاسخ سلولهای ایمنی به عفونت دارد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که Bcl10به عنوان پروتئین کلیدی مورد نیاز اسیدهای چرب برای ایجاد التهاب در کبد است. کمبود پروتئین Bcl10سبب بهبود کنترل قند خون می شود.

نویسندگان مقاله اظهار می دارند که این یافته ها نقش بسیار مهم پروتئین Bcl10را هویدا می کند. این یافته ها می تواند راه جدیدی را برای درمان دیابت نوع 2  و سندرم متابولیک باز کند.

منبع: Medicaldaily.com